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Publication List Joachim Grzega


CV and Publication List (PDF)

in Press / Preprints

"Lege woorden, volle bekers, tevreden gesprekspartners - enkele notities over conversatieroutines in een gespreksboekje uit de 16de eeuw." In: Acta Neerlandica.

"Eurolinguistic Notes on Polish, German, Czech, Hungarian, Dutch, English, French, Italian, Spanish and Latin in Warmer’s Late-17th-Century Colloquy: Part 2: Address Forms and Expressive Speech-Act Routines." In: Etnolingwistyka.

"LdL in Deutsch- und anderen Sprachkursen der außeruniversitären Erwachsenenbildung". In: KOLBE Simon (ed.), Handbuch Lernen durch Lehren: Kompendium eines didaktischen Prinzips.

2024

"Be i Ea – diverses anàlisis pragmàtiques d’una guia lingüística trilingüe de 1642." In: Llengua i Literatura 34: 27-43.

2023

"Medien-Kriegsrhetorik: Essenz und Effekt geopolitischer Covertexte aus zehn Staaten." In: Wissenschaft & Frieden 41/3: 51-55.

"Eurolinguistic Notes on Polish, German, Czech, Hungarian, Dutch, English, French, Italian, Spanish and Latin in Warmer’s Late-17th-Century Colloquy: Part 1: Representativity and Address Pronouns." In: Etnolingwistyka 35: 107-125.

"Conflict or Peace Language? Cover Texts of 2022 from 17 European and Non-European Countries." In: Journal for EuroLinguistiX 20: 12-30.

"Plants for Peeing and Other Therapeutic Goals: Notes on the Motivation of Plant-Names and the Use of Herbal Medicine". In: Journal for EuroLinguistiX 20: 31-50.

"Mit Lücken beglücken: Kleine statistische Beobachtung zum Einüben von Beschwerdebriefen". In: German as a Foreign Language 3/2023: 22-32.

2022

"How to Facilitate Russian as a Foreign Language for Beginners as a Fresh Way to Peace Promotion: Memory Hooks and 'Language Workout'". In: Journal for EuroLinguistiX 19: 48-64.

"Friedsamer Leben durch wirksames Lernen: Analysen aus Sprachkursen mit Ukrainern (with conclusions in German and English)". In: Journal for EuroLinguistiX 19: 22-47.

"Diplomatic Solutions through Cultural Keywords: Peace-Linguistics Notes on Selected Speeches at the General Debate of 2022 Session of the UN General Assembly". In: Journal for EuroLinguistiX 19: 8-21.

Introduction to Linguistics from a Global Perspective: An Alternative Approach to Language and Languages. 2nd (revised and enlarged) ed. München: LINCOM. (info)

"Climatic Conditions and Lexis: Some Diachronic Notes on Weather-Related Words in English and Other European Languages." Transactions of the Philological Society 120: 320-331.

"Mehrsprachigkeit als Friedensinstrument: Statistische Notizen aus der Eurolinguistik." Wissenschaft & Frieden 40/3: 46-49.

2021

"From Zero to Zillion: Etymological Notes on Some Number Terms." Notes and Queries 68: 383-387.

"The linguistic impact of coronavirus on online service offers in Spain as well as France, Germany, Italy, the Netherlands and the UK." Linguistics and Culture Review 5: 31-42.

"From Corona Party to Coronapaniek: Cross-Linguistic Critique of COVID-Related Contributions to Wiktionary". Language@Internet 19: Article 1.

"COVID-19 Cover Pages May Cause Nocebo Effects on Public Health: First Observations on the Connection between Media and Health Data across Cultures". International Archives of Public Health and Community Medicine 5: 056.

"Eurolinguistischer Blick auf Willy Brandt - Frieden fördern durch Überwindung rhetorischer Grenzen". Roczniki Humanistyczne 69.5: 167-180.

[teilweise + Marion SCHÖNER / Ilse WISCHER]: “Amerikanismus”, “Austriazismus”, “Denglisch”, “Dialekt”, “Dublette”, “Etymologie”, “Etymon”, “Historische Lexikologie”, “Homonymenkonflikt”, “Internationalismus”, “Lehnbedeutung”, “Lehnbildung”, “Lehnprägung”, “Lehnschöpfung”, “Lehnübersetzung”, “Lehnübertragung”, “Lehnwort”, “Nationalsprache”, “Onomasiologie”. In: HUNDT Markus, WISCHER Ilse et al. (eds.), Wörterbuch zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft 3: Historische Sprachwissenschaft, Berlin/New York: de Gruyter (2012-2021)

[+ Lisa Marie FRAUENKNECHT / Hanna Sofie HEIZMANN]: "Gender-Inclusive Job Titles and Gender Gap in Ten European Countries (A Seminar Project)." Journal for EuroLinguistiX 18: 12-21.

[+ Carolin MAIR / Caroline WÖRZ]: "A Colloquy Analysis of Answers to Thanks in English, German, Spanish, and French around 1600 (A Seminar Project)." Journal for EuroLinguistiX 18: 22-26.

2020

"On the Connection between Countries’ Onomasiological and Ecological Behavior." Linguistik Online 102.2: 21-34.

"Fake News als Wort-Waffe in der Corona-Thematik: Lexikalische, semantische und diskursanalytische Kommentare zu ausgewählten Medien Deutschlands und Österreichs sowie anderer Länder". In: Journal for EuroLinguistiX 17: 1-14.

"Meat and Meta-Linguistic Sources— European Examples of Achieving Better Etymological Chronologies". Journal for EuroLinguistiX 17: 15-21.

2019

Wort-Waffen abschaffen! Beobachtungen zu Europas gewaltvoller Wortwahl und Ideen für eine friedensstiftende Sprache. Berlin: epubli. (Auszug).

"Deutsch und Romanisch: Kleine und große Varietäten im eurolinguistischen Vergleich". In: Lavric, Eva et al. (eds.), Comparatio delectat III: Akten der VIII. Internationalen Arbeitstagung zum romanisch-deutschen und innerromanischen Sprachvergleich, 697-718, Frankfurt (Main): Lang.

"Names, Nations and Nature from a Eurolinguistic View: Notes on Peace-Threatening and Peace-Promoting Language.” In: Journal for EuroLinguistiX 16: 23-36.

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2018

"Sprache und Kultur in Europa – interaktiv, lehrreich und unterhaltsam: Ein Kurzbericht zum Projektbereich InES der Vhs Donauwörth." In: Journal for EuroLinguistiX 15: 16-22.

"Europas Sprachen von Alphabetisierung bis B2 – Lernhilfen, L1, LdL: Ein Bericht zum Projektbereich InES der Vhs Donauwörth." In: Journal for EuroLinguistiX 15: 23-47.

[+ Wolfgang PÖCKL]: "Eurolinguistik -- eine engagierte Disziplin". In: Lew N. ZYBATOW / Alena PETROVA (eds.): Sprache verstehen, verwenden, übersetzen: Akten des 50. Linguistischen Kolloquiums in Innsbruck 2015, 53-62, Frankfurt: Lang.

2017

Europa-Quiz-Buch: Kulturgeschichtliche Fragen und Faustregeln für mehr Europa-Verständnis. Berlin: epubli. (Auszug).

Wohlstand durch Wortschatz? Wie Wörter die Leistung europäischer Länder prägen und uns Chancen zu Besserem bieten. Berlin: epubli. (Auszug).

European Quiz Book: Cultural Q's and Cues for a Better Understanding of Europe. Berlin: epubli. (Auszug).

"Qualitative and Quantitative Comments on Peace and War from a Eurolinguistic Perspective." In: Journal for EuroLinguistiX 14: 48-62.

[+ Bea KLÜSENER]: "New Ideas for Testing and Training Communicative Competence." Journal for EuroLinguistiX 14: 69-80.

2016

[+ Claudia SAND + Sandra SCHWEIHOFER]: Sprach-Not-Arzt – Lehrmaterialien Deutsch als Fremdsprache für erwachsene Lerner. Mit englischen oder arabischen Hilfen. 4. ed. Eichstätt: ASEcoLi.

Welcome to the World! Basic Global English (BGE) Do-It-Yourself. 2nd ed., vol. 1: basic book, vol. 2-3: audio-CD, vol. 4: Deutsche Begleitmaterialien, Eichstätt: ASEcoLi.

Welcome, Global Players! Basic Global English (BGE) for Adult Learner Groups. vol. 1: Deutsche Version, 3rd ed., Eichstätt: ASEcoLi.

“Alternative European Values in European Headlines: Competitiveness, Privatization, Solidarity, Socialization, Welfare State.” In: Journal for EuroLinguistiX 13: 18-27.

“‘Limites’, ‘liberté’, ‘sécurité’ – accès académiques aux pensées de différents européens, au bénefice d’un public général.” In: Journal for EuroLinguistiX 13: 90-100.

“Erfahrungen mit Sprach-Not-Arzt und LdL für Integrationskurse: Ein Rückblick auf 2016.” In: Journal for EuroLinguistiX 13: 101-113.

“Gedanken eines Eurolinguisten zu Sprache, Ökonomie und Frieden: Texte aus dem Europäischen Haus Pappenheim für den europäischen Normalbürger (with English translations).” In: Journal for EuroLinguistiX 13: 114-177.

2015

"Analyzing Languages on the National, European and Global Level – Different Goals and Frames Require Different Methods". In: Journal for EuroLinguistiX 12: 4-15.

[+ Bea KLÜSENER]: "The Semantics of Europe in English Texts of the Late 16th and Early 17th Centuries". In: Journal for EuroLinguistiX 12: 16-24.

"Der Sprach-Not-Arzt als effiziente Methode für Deutsch-Anfänger: Grundlagen und Erfahrungen." In: Journal for EuroLinguistiX 12: 49-73.

“Word-Formation in Onomasiology.” In: MÜLLER Peter Otto / OHNHEISER Ingeborg / OLSEN Susen (eds.), Wortbildung: Ein internationales Handbuch zu den Sprachen Europas, 79-93, Berlin etc.: de Gruyter.

"‘We will abstain from eating any kind of food at the hotel’: On Analyzing and Teaching Pragmatic and Other Aspects of English as a Global Language.Linguistik Online 70: 61-110.

[+ Claudia SAND + Sandra SCHWEIHOFER]: Sprach-Not-Arzt – Lehrmaterialien Deutsch als Fremdsprache für erwachsene Lerner. 3. ed. Pappenheim: EHP.


2014

"Word-Choice and Economic Performance in European Countries: Methodological Comments and Empirical Results". In: Journal for EuroLinguistiX 11: 34-43.

[+ Claudia SAND + Sandra SCHWEIHOFER]: "The Language Emergency Doctor (Sprach-Not-Arzt) for Migrants: "An Innovative Teaching Method for Deutsch als Fremdsprache (DaF) and Other Languages with Linguistically Heterogeneous Beginners". In: Journal for EuroLinguistiX 11: 74-90.

[+ Nora HANUSCH + Claudia SAND]: "Qualitative und quantitative Studien zur Sprachworkout-Methode (Language Workout)". In: Journal for EuroLinguistiX 11: 91-164.

[+ Claudia SAND + Sandra SCHWEIHOFER]: Sprach-Not-Arzt – Lehrmaterialien Deutsch als Fremdsprache für erwachsene Lerner. 1.+2. ed. Pappenheim: EHP.

[+ Claudia SAND + Sandra SCHWEIHOFER]: Sprach-Not-Arzt – Lehrmaterialien Deutsch als Fremdsprache für die Altersgruppe 10-15. Pappenheim: EHP.


2013

Studies in Europragmatics: Theoretical Foundations and Practical Implications. [Eurolinguistische Arbeiten 7]. Wiesbaden: Harrassowitz.

“Methodological Challenges of Semantic and Pragmatic Studies in Eurolinguistics.” Journal for EuroLinguistiX 10: 4-14.

“Report on Developing and Testing the Language Workout Method: The First Research Project at the Europäisches Haus Pappenheim (EHP).” Journal for EuroLinguistiX 10: 76-89.

[mit Bea KLÜSENER]: “A Few Notes on Practising Europragmatic Studies with Students.” Journal for EuroLinguistiX 10: 90-94.

“Rezension zu Uwe Hinrichs’ Buch Multi Kulti Deutsch.” Journal for EuroLinguistiX 10: 95-99.


2012

Europas Sprachen und Kulturen im Wandel der Zeit: Eine Entdeckungsreise. Tübingen: Stauffenburg.

[+ Bea KLÜSENER]. LdL für Pepe, Pfeiffer und die Pauker: Unterrichtstipps nach 30 Jahren bewährtem, verlässlichem, kreativem und effektivem Lernen durch Lehren. Berlin: epubli.

“Amazon as a Venue to Study National Varieties of English”. In: FLUDERNIK Monika / KORTMANN Bernd (eds.), Anglistentag 2011 Freiburg: Proceedings, 37-50, Trier: Wissenschaftlicher Verlag.

“Second-Language Varieties: Global English.” In: BERGS Alexander / BRINTON Laurel (eds.), English Historical Linguistics: An International Handbook, 2135-2150, Berlin etc.: de Gruyter

“Lexical Semantic Variables.” In: HERNÁNDEZ CAMPOY Juan M. / CONDE-SILVESTRE Camilo (ed.), Handbook of Historical Sociolinguistics, 271-292, Oxford: Wiley-Blackwell.

“Basic Global English (BGE) as a Quick Way to Global Communicative Competence—Empirical Results from Primary School”. In: BÖTTGER Heiner / SCHLÜTER Norbert (eds.), Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen: Ausgewählte Tagungsbeiträge Eichstätt 2011, 131-141, München: Domino.

"Developing Europragmatics -- Food for a Eurolinguistic Stepchild". Journal for EuroLinguistiX 9: 11-50.

"Rezension zu Siegfried Tornows Buch Abendland und Morgenland im Spiegel ihrer Sprachen". Journal for EuroLinguistiX 9: 1-4.

2011

Introduction to Linguistics from a Global Perspective: An Alternative Approach to Language and Languages. München: LINCOM. (Abstract)

(ed.): A Recollection of 11 Years of Onomasiology Online (2000-2010): All Articles Re-Collected. Eichstätt: Universität.

[mit Christian SPANNAGEL & Lutz BERGER] (eds.): Lernen durch Lehren im Fokus: Berichte von LdL-Einsteigern und LdL-Experten. Berlin: epubli.

“On the Correlation between Socioeconomics and Policies of Languages in Official Contexts.” International Journal for the Sociology of Languages 212: 23-41. (Abstract)

“Putting English for Global Communication into Teaching Practice: The Concept of Basic Global English (BGE) at Primary School”. In: BUSCH-LAUER Ines / FIEDLER Sabine (eds.), Sprachraum Europa – Alles Englisch oder ...?, 107-141, Berlin: Frank & Timme.

“Language and the School: European Perspectives.” In: van der AUWERA Jan / KORTMANN Bernd (eds.), The Languages and Linguistics of Europe: A Comprehensive Guide, [World of Linguistics 1], 655-667, Berlin etc.: de Gruyter

“Das Leben für Lerner und Lehrer spannender machen: Eine Einführung in LdL.” In: BERGER Lutz et al. (eds.), Lernen durch Lehren im Fokus: Berichte von LdL-Einsteigern und LdL-Experten, 10-19, Berlin: epubli 2011.

“LdL im Englischunterricht der Grund- und Hauptschulen”. In: BERGER Lutz et al. (eds.), Lernen durch Lehren im Fokus: Berichte von LdL-Einsteigern und LdL-Experten, 39-48, Berlin: epubli 2011.

[+ Sandra STENZENBERGER]: "Teaching Adults Intercultural Communication Skills with Basic Global English (BGE)". In: Journal for EuroLinguistiX 8: 34-131.

[+ Bea KLÜSENER]: “Learning by Teaching through Polylogues: Training Communication as an Expert in Information and Knowledge Societies with LdL (Lernen durch Lehren).” In: Fachsprache: International Journal of Specialized Communication 33: 17-35. (Abstract)

[mit Bea KLÜSENER]: “Wissenschaftsrhetorik.” In: UEDING Gert (ed.), Historisches Wörterbuch der Rhetorik, vol. 10, 1486-1508, Tübingen: Niemeyer.



2010

"Can Language Make You Economically Human and Happy? Some Statistical Views on Socioeconomic Performance, Language Policies and Patterns of Communication". Journal for EuroLinguistiX 7 (2010): 3-25.

"Sinatra, He3nry und andere moderne Enzyklopädisten: Synchron und diachron vergleichende Anmerkungen zur Eigen- und Fremdbenennung von Wikipedia-Autoren." Linguistik Online 43: 45-65.

“Kulturpragmatische Gemeinsamkeiten in den Sprachen Europas.” In: HINRICHS Uwe (ed.), Handbuch der Eurolinguistik, 739-751, Wiesbaden: Harrassowitz.

“Mehrsprachigkeitskonzepte und ''Global English''.” In: HINRICHS Uwe (ed.), Handbuch der Eurolinguistik, 795-804, Wiesbaden: Harrassowitz.

"L'enseignement du vocabulaire par les élèves: la méthode LdL". In: Le nouveau bulletin de l'A.D.E.A.F. 107: 65-68.

"Schüler als Unterrichtsmanager: ‘Lernen durch Lehren (LdL)’ und Aktivierungsmethoden bei schwierigen Schülern." In: Starke Lehrer – starke Schule, Stuttgart: Raabe 2010.

"How Can Teaching English Help to Promote National and Regional Heritages? On Basic Global English (BGE) and 'Advanced Global English'." Journal of Linguistic and Intercultural Education 2: 49-62.

"Review: P. Sture URELAND (ed.), Studies in Eurolinguistics vol. 1 and 2, Berlin: Logos 2003 & 2005." Zeitschrift für Sprachwissenschaft 29: 200-202.

2009

[unter Mitwirkung von Marion SCHÖNER und Katja WEBER]: Hello World! vol. 1: Teacher Handbook Basic Global English (BGE) for Age Group 7-10, vol. 2: Learner Materials Basic Global English (BGE) for Age Group 7-10, Eichstätt: ASEcoLi.

[unter Mitwirkung von Marion SCHÖNER]: How to Become the Perfect Intercultural Professor: Tricks and Bricks for Intercultural Academic Teaching in English (and Other Languages), Eichstätt: ASEcoLi.

Tickets to Basic Global English – Englisch in 111 Tagen, Eichstätt: ASEcoLi.

[unter Mitwirkung von Marion SCHÖNER]: Welcome to the World! Basic Global English (BGE) Do-It-Yourself. vol. 1: basic book, vol. 2-3: audio-CD, vol. 4: Deutsche Begleitmaterialien, Eichstätt: ASEcoLi.

Welcome, Global Players! Basic Global English (BGE) for Adult Learner Groups. vol. 1: Deutsche Version, Eichstätt: ASEcoLi.

"Socioeconomic, Psychological and Linguistic Research for a European Lingua Franca Policy Creation, Evaluation and Survival of a Rejected EU Research Proposal." Journal for EuroLinguistiX 6: 13-51.

“Wie kann die Eurolinguistik zur sozioökonomischen Entwicklung Europas beitragen?” In: HINRICHS Uwe / REITER Norbert / TORNOW Siegfried (eds.), Eurolinguistik: Entwicklung und Perspektiven, 315-333, Wiesbaden: Harrassowitz.

"Lernen durch Lehren (LdL): Partizipation im Unterricht." In: Lernende Schule 46/47: 64-66.

“‘Polylogisch’ ‘begreifen’: Lernen durch Lehren (LdL) für das Linguistik-Studium im Fach Deutsch als Fremdsprache.” In: OEBEL Guido (ed.), LdL (Lernen durch Lehren) goes global: Handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht in Japan, 217-243, Hamburg: Dr. Kovač

"Zur Stärkung des Status von Sprachen dank Wikimedia." Journal for EuroLinguistiX 9: 1-12.

“How Can English Help to Promote and Preserve National and Regional Heritages”. In: Popescu, Teodora / Pioariu, Rodica (eds.), Proceedings Exploratory Workshop Linguistic and Intercultural Education in the Process of Europeanisation of Higher Education CLIE-2009, 172-186. Alba Iulia: University of Alba-Iulia CIEL.

“Compounding from an Onomasiological Perspective.” In: LIEBER Rochelle / ŠTEKAUER Pavol (eds.), The Oxford Handbook of Compounding, 217-232, Oxford: Oxford University Press.

"Eurolinguistische Forschung und Lehre: Was, Wozu und Wie." In: NATE Richard / RONNEBERGER-SIBOLD Elke (eds.), Europäische Sprachenvielfalt und Globalisierungsprozess, 223-247, Würzburg: Königshausen & Neumann.

“Lernen durch Lehren (LdL) – Ein lerneraktivierendes Modell mit suggestopädischem Einsatzpotenzial.” DGSL Magazin 4/2009: 19-22.

"Review on The World Atlas of Language Structures" Journal for EuroLinguistiX 6: 52-54.

"Review on Beyond Misunderstanding" Journal for EuroLinguistiX 6: 55-56.

2008

Analyzing European Communicative Strategies: An Intercultural Project.Journal of Linguistic and Intercultural Education 1 (2008): 133-146.

[+ Marion SCHÖNER]: “ELiX’s Contribution to the Year of Intercultural Dialogue”. Journal for EuroLinguistiX 5: 1-12.

A Few Notes on Conversational Patterns in Germany and Austria.Journal for EuroLinguistiX 5: 13-22.

A Few Notes on Conversational Patterns in Italy.Journal for EuroLinguistiX 5: 35-40.

A Few Notes on Conversational Patterns in European Castilian.Journal for EuroLinguistiX 5: 41-46.

[+ Leelo KEEVALLIK]: “A Few Notes on Conversational Patterns in Estonian.” Journal for EuroLinguistiX 5: 80-87.

[+ Pavol ŠTEKAUER]: “Survey on Some Speech-Acts in Slovakia.Journal for EuroLinguistiX 5: 94-100.

[+ Jenni TURUNEN]: “A Few Notes on Conversational Patterns in Finnland.Journal for EuroLinguistiX 5: 88-93.

Elements of a Basic European Language Guide.Journal for EuroLinguistiX 5: 118-133.

"Lingua Franca English as a Way to Intercultural and Transcultural Competence: Basic Global English (BGE) and Other Concepts of English as a Lingua Franca.Journal for EuroLinguistiX 5: 134-161.

"How to Do Things with English Words—in Intercultural Situations: On Basic Global English (BGE) and Beyond.Onomasiology Online 9: 1-18.

“Inwieweit ist das Ladinische eine europäische Sprache?” In: BLAIKNER-HOHENWART Gabriele et al. (eds.), Ladinometria: Festschrift für Hans Goebl zum 65. Geburtstag, 173-188, Salzburg: Universität.

[mit Marion SCHÖNER]: "The Didactic Model LdL (Lernen durch Lehren) as a Way of Preparing Students for Communication in a Knowledge Society." Journal of Education for Teaching 34(3): 167-175. (Abstract)

"Hal, Hail, Hello, Hi: Greetings in English Language History." In: JUCKER Andreas / TAAVITSAINEN Irma (eds.), A Speech Act History of English, 165-193, Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.

"Notas lingüísticas para usuarios de la Wikipedia." Boletín Lawen 3.5: 112-120.

2007

[mit Marion SCHÖNER]: English and General Historical Lexicology: Materials for Onomasiology Seminars. [Onomasiology Online Monographs 1]. Eichstätt: Universität.

"LdL - Lernen durch Lehren". PADUA 2/3: 41-43.

"Von Klammeraffen und Gänsefüßchen: Kultur und Kognition im Spiegel der Satz- und Sonderzeichen." Onomasiology Online 8: 1-16.

[mit Franz WALDHERR]: "Lernen durch Lehren (LdL) in technischen und anderen Fächern an Fachhochschulen: Ein Kochbuch". Didaktiknachrichten (DiNa) 11/2007: 1-17.

"Summary, Supplement and Index for Grzega, Bezeichnungswandel, 2004". Onomasiology Online 8: 18-196.

"L'occitan comme source d'européismes médiévaux?" Journal for EuroLinguistiX 4: 1-4.

[mit Marion SCHÖNER]: "Basic Global English (BGE) as a Way for Children to Acquire Global Communicative Competence: Report on an Elementary School Project." Journal for EuroLinguistiX 4: 5-18.

"Learning by Teaching: The Didactic Model LdL in University Classes." Journal for EuroLinguistiX 4: 19-43.

"Rezension: Ulrich AMMON et al., Variantenwörterbuch des Deutschen, Berlin/New York: de Gruyter 2004." Zeitschrift für Angewandte Linguistik 46: 119-121.

"Rezension: Heiner BOUWER, Studien zum Wortfeld um eald und niwe im Altenglischen, Heidelberg: Winter 2004." Anglia 127: 122-124.

"Rezension: Dieter E. ZIMMER, Sprache in Zeiten ihrer Unverbesserlichkeit, Hamburg: Hoffmann und Campe 2005." Zeitschrift für Dialektologie und Linguistik 59: 123-126.

"Rezension: Hermann PAUL, Deutsches Wörterbuch, 10. Aufl., mit CD-Rom, Tübingen: Niemeyer 2006." Muttersprache 117: 373.

2006

"Developing More Than Just Linguistic Competence: The Model LdL for Teaching Foreign Languages (with a Note on Basic Global English)". Humanising Language Teaching 8.5.

"How Onomasiologists Can Help with Contributing to Wikipedia." Onomasiology Online 7: 1-15.

"Globish and Basic Global English (BGE): Two Alternatives for a Rapid Acquisition of Communicative Competence in a Globalized World?" Journal for EuroLinguistiX 3: 1-13.

EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur. Frankfurt/Main: IKO. (Abstract)

"Eine europäische Sprach- und Kulturzeitreise im Express: Von A(achen) nach B(rüssel)". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 13-71, Frankfurt (Main): IKO.

"Latein – Französisch – Englisch: Drei Epochen europäischer Sprach- und Wortschatzgeschichte". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 73-114, Frankfurt (Main): IKO.

"Europäische Internationalismen: Manchmal 'falsche Freunde' ... auch bei Nationen 'gleicher' Sprache". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 115-138, Frankfurt (Main): IKO.

"Blicke auf den Bau unserer Sprachen: Auf lautliche und grammatische Unterschiede gefasst sein". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 139-168, Frankfurt (Main): IKO.

"Sicht auf die Welt im Licht von Wörtern und Wendungen: Wie Europa Dinge mit Sprache einrahmt und bebildert". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 169-192, Frankfurt (Main): IKO.

"Wo bleibt die feine europäische Art? Grundlagen für einen Euro-Sprachführer". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 193-253, Frankfurt (Main): IKO.

"Vom Umgang mit Sprachen im Europa von heute und morgen: Gedanken zu Sprachpflege und Sprachpolitik". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 255-274, Frankfurt (Main): IKO.

"Weltwirtschaftswachstum und Weltfrieden: Sprachwissenschaftliche Gedanken für Europäer und andere". In: GRZEGA Joachim, EuroLinguistischer Parcours: Kernwissen zur europäischen Sprachkultur, 275-295, Frankfurt (Main): IKO.



2005

Materialien zu einem etymologischen Wörterbuch des Dolomitenladinischen (MEWD). Eichstätt: Eigenverlag.

"Comments on Pavol Štekauer's Onomasiological Approach to Word-Formation." SKASE Journal of Theoretical Linguistics 2.2: 76-81.

"The Role of English in Learning and Teaching European Intercomprehension Skills." Journal for EuroLinguistiX 2: 1-17.

"Lernen durch Lehren und Forschen: Bildungs-, lehr- und lernökonomische Hinweise und Materialien." Journal for EuroLinguistiX 2: 165-185.

"Adieu, Bye-Bye, Cheerio: The ABC of Leave-Taking Terms in English Language History." Onomasiology Online 6: 54-63.

"Socioeconomic Linguistics (or Linguistic Socioeconomics)—a New Field of European and Global Research and Teaching." Journal for EuroLinguistiX 2: 19-43.

"Reflections on Concepts of English for Europe: British English, American English, Euro-English, Global English." Journal for EuroLinguistiX 2: 44-64.

"Towards Global English via Basic Global English (BGE): Socioeconomic and Pedagogic Ideas for a European and Global Language (with Didactic Examples for Native Speakers of German)." Journal for EuroLinguistiX 2: 65-164.

"Rezension: Dieter METZING, Sprachen in Europa, Bielefeld: Aisthesis 2003." Zeitschrift für Sprachwissenschaft 24: 319-320.



2004

Bezeichnungswandel: Wie, Warum, Wozu? – Ein Beitrag zur englischen und allgemeinen Onomasiologie, Heidelberg: Winter 2004. [= leicht gekürzte und überarb. Version meiner Habil., Univ. Eichstätt-Ingolstadt 2003]

"A Qualitative and Quantitative Presentation of the Forces for Lexemic Change in the History of English." Onomasiology Online 5: 15-55.

"Why We Need an Internet Venue for Studying European Language Culture." Journal for EuroLinguistiX 1: 1-8.

"Zur Geschichte des Ortsnamens." In: SCHÜTZ Ernst (ed.), Ganacker: Von Wallfahrt und Wirtshaus, von Benefiziaten und Bauern, 157-160, Ganacker: Eigenverlag.

"The Terms for Flower from the Alps to the Appennines." Onomasiology Online 5: 140-145.

"Ein Spítzenpolitiker ist nicht immer ein "Spítzen-Polítiker": Wie man prosodische Alzente nützt, um semantisch "Akzente" zu setzen." Muttersprache 114: 321-332.

"LdL in universitären Kursen: Ein hochschuldidaktischer Weg zur Vorbereitung auf die Wissensgesellschaft." Journal for EurolinguistiX 1: 9-22.

"Review: John ALGEO, English in North America, [The Cambridge History of the English Language 6], Cambridge: CUP 2001." Word 54: 256-258.

"Rezension: Rolf BERGMANN / Elvira GLASER / Claudine MOULIN-FANKHÄNEL (eds.), Mittelalterliche volkssprachige Glossen, Heidelberg: Winter 2001." Anglia 122: 299-301.

"Rezension: Dieter METZING, Sprachen in Europa, Bielefeld: Aisthesis 2003." Zeitschrift für Sprachwissenschaft.



2003

"On Using (and Misusing) Prototypes for Explanations of Lexical Change." Word 54: 335-357.

"Zur Geschichte von fr. trouver und seinen Verwandten: Anmerkungen zu einem alten Problem." Zeitschrift für romanische Philologie 119: 222-231.

"Quelques remarques sur le vieux problème des noms du coq en Gascogne." Revue de Linguistique Romane 67: 223-230.

"Names for Tussilago farfara L. in  English Dialects." Onomasiology Online 4: 15-21.

"Nonchalance als Merkmal des Österreichischen Deutsch." Muttersprache 113: 242-254.

Manuskript Verfahren und Motive lexikalischen Wandels: Ein Beitrag zur englischen und allgemeinen Onomasiologie. Habil. Univ. Eichstätt-Ingolstadt.

"Aus der etymologischen Werkstatt: Zwei Projekte und die dolomitenladinischen Bezeichnungen für 'häufig' und 'Furunkel'." Ladinia 26-27: 41-52.

[mit Markus BIESWANGER, Manuela BOATCA, Claudia NEUDECKER, Stefan RINKE und Christine STROBL] (ed.), Abgrenzen oder Entgrenzen? Zur Produktivität von Grenzen. Frankfurt (Main): IKO.

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1998

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1997

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